The strategic alternatives of the development of international business activity

Keywords: external economic business, export, import, the development, enterprise of Ukraine, international marketing

Abstract

The article discusses the factors and features of the development strategy of foreign trade activities of Ukrainian enterprises. The main components of the mechanism of the foreign trade development strategy of Ukrainian firms, its problems, and prospects for improving the light of foreign experience. A scheme for the development strategy of foreign economic activity of the enterprise, which includes goals, motives, and results

Downloads

Download data is not yet available.

References

Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991р. № 959- ХІІ, зі змінами та доповненнями// Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР). – 1991.– 16 квіт.

Василенко А. В. Менеджмент устойчивого развития предприятия: монография / А. В. Василенко. ‑ К.: ЦУЛ, 2005. – 648 с.

Стровский Л. Е. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: учеб. для вузов / Л. Е. Стровский, С. К. Казанцев, Е. А. Паршина [и др.]; под ред. проф. Л. Е. Стровского. ‑ М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 847 с.

Гаркуша О. О. Ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств: автореферат / О. О. Гаркуша [Електронний ресурс]. – Режим доступу: masters.donntu.edu.ua .

Гребельник О. П. Основи зовнішньоекономічної діяльності: підручник / О. П. Гребельник. ‑ К.: ЦУЛ, 2004. – 384 с.

Дідківський М. І. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: навч. посіб. / М. І. Дідківський. ‑ К.: Знання, 2006. – 462 с.

Дурицька Г. В. Формування стратегії ефективного розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємств / Г. В. Дурицька /Регіональна економіка. ‑ 2005. ‑ № 4. ‑ С. 250‑254.

Ильин А. И. Планирование на предприятии: учеб. пособие. ‑ В 2 ч. Ч.1.: Стратегическое планирование / И. А. Ильин. ‑ Мн.: ООО «Новое знание», 2000. – 312 с.

Кириченко О. А. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності: навч. посіб. / О. А. Кириченко. ‑ К.: Знання-Прес, 2002. – 384 с.

Козак Ю. Г. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств: навч. посіб. / Н. С. Логвінова, І. Ю. Сіваченко; під ред. Ю. Г. Козак. - К.: ЦУЛ, 2006. – 792 с.

Ліпич Л. Г. Стратегії виходу підприємств на зовнішні ринки / Л. Г. Ліпич, А. О. Фатенюк-Ткачук // Культура народов Причорноморья. – 2007. – № 102. – С. 146–151.

Фаминский И. П. Международные экономические отношения: учебник / под ред. И. П. Фаминского. ‑ М.: Юрист, 2001. – 847 с.

Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку: монографія / А. П. Наливайко. ‑ К.: КНЕУ, 2001. – 227 с.

Чайковська Т. В. Формування стратегії виходу підприємств на зовнішні ринки / Т. В. Чайковська, О. Д. Стефурак [Електронний ресурс]. – Режим доступу: rusnauka.com .

Шмаленко Я. В. Формування зовнішньоекономічної стратегії підприємства / Я. В. Шмаленко // Держава та регіони. – 2008. ‑ №3. – С. 270‑277.

Running a Business in Ukraine, Enterprise Surveys [Електронний ресурс]. – Режим доступу: enterprisesurveys.org

Published
2014-01-15
How to Cite
Dzhusov, O., & Prokof’ieva, A. (2014). The strategic alternatives of the development of international business activity. European Journal of Management Issues, 22(3), 24-31. https://doi.org/10.15421/191404