Sientific-theoretical principles of global informatization in tourism business


Keywords: globalization, the global market, the internationalization of tourism businesses, the informatization of tourism business, consequences

Abstract

The global economy is expanding spatial and time parameters of activity of the tourism business as a real sector of the economy by using information travel products, so the topic of the research is relevant.

The aim of the research is theoretical substantiation of the essence of informatization of tourism business under the influence of aggregate processes that characterize the global development of the world economy. 

The research methods are abstract–logical and the method of theoretical generalization.

It is proved that global informatization, inherent in the last decade to all spheres of life, influenced the expansion of the segments of the tourist market and the growing influence of tourist business on the macroeconomic performance of national economies. It was clarified that scientists recognized informatization as the component of the process of globalization, and the problem of the development and the consequences of the introduction of information technology linked to techno–globalization and the theories of innovation development of the world economy. Therefore, the aim of our study was a theoretical substantiation of the essence of informatization of tourism business under the influence of aggregate processes that characterize the global development of the world economy by using the analysis of scientific sources on the problems of development of tourism business under conditions of globalization. In the course of the study we discovered the impact of internationalization, transnationalization, economic integration and the globalization of markets on the development of the international tourism business. It was proven that the informatization of tourism business acquired global characteristics. In the work we theoretically substantiated the essence of the process of global informatization of tourism business, tasks, object and directions of development. A conclusion was made about the tendency to monopolize global information environment of tourist business.

The novelty of this work is in the fact that while determining the definition of the concept of "global informatization of tourism business, we took into account, first, the peculiarities of the globalization of the economy of tourism business and, second, the processes of convergence and liberalization of national tourist markets. 

The results of the research are an important tool to substantiate the development of tourism and its informatization.

Today we can observe the process of monopolization of information space by creating global distribution systems that concentrate cash flow and form financial policy of implementation of transactions in the sphere of tourist business. In addition, the development of international tourism business today depends not only on the application of information technologies, since it has features of diffusion and integration of different types of services and industries that directly or indirectly form global resources of tourist services. The identified tendencies in the informatization of tourism business were not sufficiently studied and they need further research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Y. A. Falko, Oles Honchar Dnipropetrovsk National University

асистент кафедри менеджменту та туристичного бізнесу

References

Квартальнов, В.А. Туризм [Текст] / В. А. Квартальнов. – М.: Финансы и статистика, 2004. – 320 с.

Мельниченко, С.В. Інформаційні технології в туризмі: теоретичні та практичні аспекти [Текст] / С. В. Мельниченко // Вісн. Запоріз. нац. ун-ту. – 2010. – №2(6). – С.129–138.

Пінчук, Н. С. Інформаційні системи і технології в маркетингу [Текст] / Н. С. Пінчук, Г. П. Галузинський, Н. С. Орленко. – К., 2005. – 352 с.

Готинян, В. С. Можливості WEB- та ГІС/ДЗЗ-технологій в туризмі / В. С. Готинян, А. В. Семененко, О. В. Томченко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: tourlib.net – Заголовок з екрана.

Гапоненко, А.Л. Глобализация и информатизация экономики [Текст] / А.Л. Гапоненко // Политико-экономические системы мира. – СПб., 2008. – С. 12–17.

Побоченко, Л.М. Міжнародний туризм у системі імперативів сталого розвитку [Текст] : дис. на здобуття наук. ступ. канд. екон. наук / Побоченко Л. М.. – К., 2008. – 255 с.

Черевичко, Т.В. Интерактивность туристских предприятий как условие глобализации туристского рынка [Электронный ресурс] / Т. В. Черевичко – Режим доступа: tourlib.net – Загл. с экрана.

Трифонова, О.Д. Глобалізаційно-інформаційні детермінанти розвитку фондових ринків [Текст] / О.Д. Трифонова // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект: сб. науч. тр. – Донецк, 2011. – Т. 2. – С. 315–320.

Стратегічний розвиток туристичного бізнесу [Текст]: монографія / Т. І. Ткаченко [та ін.]; за заг. ред. А.А. Мазаракі. – К.: Київ. нац. торг. - екон. ун-т, 2010. – 596 с.

Менеджмент європейської економічної інтеграції [Текст]: підручник / С.М. Писаренко [та ін.]; за ред. С.М. Писаренко. – К.: Знання, 2012. – 373 с.

Мешко, Н. П. Розвиток аеронавігаційного обслуговування як напрям економічної інтеграції України [Електронний ресурс] / Н. П. Мешко, А. А. Гальченко. – Режим доступу: economy.nayka.com.ua – Заголовок з екрана.

Жолдак, В. І. Менеджмент спорта и туризма [Текст] / В. И. Жолдак, В. А. Квартальнов. – М.: Сов. спорт, 2001. – 416 с.

Ткаченко, Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу [Текст] : монографія / Т.І. Ткаченко. – 2-ге вид., випр. та доповн. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 463 с.

Хільчевська, І. Г. Діяльність ТНК у сфері туризму в умовах глобалізації світового господарства [Текст] / І.Г. Хільчевська // Туристичний бізнес: світові тенденції та національні пріоритети. Матеріали VI міжнар. наук.-практ. конф. 9 листоп. 2012 р. – Х., 2012. – 265 с.

Волконский, В. А. Драма духовной истории: внешнеэкономические основания экономического кризиса [Текст] / В.А. Волконский. – М.: Наука, 2002. – 262 с.

Баранов, Н. А. Дилеммы глобальной демократизации [Текст] / Н. А. Баранов // Вызовы глобализации в начале ХХІ века. – М., 2006. – C. 12.

Управління людськими ресурсами: філософські засади [Текст]: [навч. посіб.] / В. Г. Воронкова, А. Г. Беліченко, О. М. Попов, Н. О. Рєзанова ; під ред. В. Г. Воронкової. – К.: Професіонал, 2006. – 567 с.

Тенденції розвитку інформаційних технологій [Електронний ресурс]. – Режим доступу: pidruchniki.com – Заголовок з екрана.

Jones, M. T. Globalization and organizational restructuring : a strategic perspective [Text] / M. T. Jones // Thunderbird International Business Review. – 2002. – № 44 (3). – P. 325–351. CrossRef.
Published
2015-09-19
How to Cite
Falko, Y. (2015). Sientific-theoretical principles of global informatization in tourism business. European Journal of Management Issues, 23(4), 92-100. https://doi.org/10.15421/191513